کارشناسان با وجود گرمای هوا در فصل تابستان، استفاده از سونای آب گرم برای بازه زمانی کوتاه بین ۵ الی ۱۵ دقیقه را برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مفید می‌دانند.

 

محققان استفاده از سونا به ویژه درتعطیلات آخر هفته را راهکاری مناسب برای آرام سازی جسم و روح و دوری از استرس‌های محیط کاری می‌دانند که اثربخشی منحصربه فردی به اندازه شرکت درتمرین‌های ورزشی فشرده دارد.

 


پژوهشگران با مطالعه بر روی طول عمر و سلامت سالمندان کشور فنلاند دریافتند استفاده منظم از سونا درطول هفته، سبب کاهش نرخ مرگ و میر ناگهانی و افزایش امید به زندگی بین مردم این کشور شده است.


استفاده از سونا به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی، آرتریت، سردرد‌های میگرنی و آنفلوآنزا بسیار مفید است  و سبب کاهش علامت‌های بیماری می‌شود.

  


همچنین پژوهش‌ها نشان داده است استفاده منظم از سونا سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشکل‌های ریوی می‌شود و خطر مرگ زودرس را ازبین می‌برد.


در حمام سنتی فنلاندی‌ها که سونا نام دارد، افراد به مدت ۵ الی ۱۵ دقیق درمعرض درجه حرارت ۸۰ الی ۱۰۰ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرند تا بدن آن‌ها به تعریق بپردازد و ضربان قلبشان بالا رود.


دانشمندان همچنین دریافتند استفاده از سونا خشک یا مرطوب برسیستم عصبی اتونومیک بدن (autonomic nervous system) اثر می‌گذارد، سیستم عصبی اتونومینک چندین تابع دربدن ازجمله تنفس، ضربان قلب و فرآیند‌های گوارشی را کنترل می‌کند.
افزون بر  این، استفاده منظم از سونا می‌تواند سبب تنظیم فشارخون، کاهش کلسترول بدن خون و جلوگیری از گرفتگی رگ‌های خونی شود.


سونا همچنین سبب کاهش وزن و لاغری می‌شود که درنتیجه آن فرد کمتر به مشکل هایی، چون چاقی واضافه وزن و نیز بیماری سرطان دچار می‌شود.
پژوهش‌ها نشان داده است افرادی که درطول هفته چهار الی هفت بار از سونا استفاده کرده اند، ۶۱ درصد کمتر از دیگر هم سن و سالان خود دچار سکته مغزی شده اند.


کارشناسان این نتیجه‌ها را با بررسی وضعیت سلامت حدود ۱۶۲۸ فرد سالمند فنلاندی درطول ۱۵ سال پژوهش که به طور مرتب ازسونا استفاده می‌کردند به دست آورده اند.
درجه حرارت بالای سونا سبب کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو دربدن می‌شود که هر ۲ ازعامل‌های اصلی ابتلا به بیماری‌های مزمن هستند، بانوانی که از سونا استفاده می‌کنند دارای پوستی روشن، شفاف و با میزان کمتر آکنه و چین وچروک هستند، زیرا سونا سبب خارج ساختن سموم از بدن و آب رسانی به پوست می‌شود.


اگر در گرمای هوا در تابستان تمایلی به استفاده از سونا ندارید می‌توانید درفصل‌های سرد سال، چون پاییز و زمستان از این روش مکمل درمانی برای بهبود وضعیت سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنید.


افراد سالمند به ویژه مبتلایان به بیماری هایی، چون آسم تنفسی قبل از استفاده از سونا با پزشک خود مشاوره انجام دهند، پژوهش درباره نقش سونا درحفظ سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف حاصل پژوهش تیمی دانشمندان دانشگاه‌های بریستول و فنلاند شرقی است و درمجله مایو کلینیک (Mayo Clinic Proceeds) به چاپ رسیده است.

 

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای ايران توانا محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.