راهنمای بازاریاب برای نقشه برداری فرآیند

تصور کنید که وظیفه دارید برای تولد یکی از دوستانتان کیک بپزید. شما دقیقاً یک نانوای متخصص نیستید، بنابراین آنلاین می شوید و به دنبال یک دستور العمل ساده می گردید که به دسر شما کمک کند ستاره مهمانی باشد.

وقتی عکس پشت سر هم عکس کیک های خوشمزه را می چرخانید، دهانتان آب می زند. در نهایت، شما روی یک عکس کیک توت فرنگی زیبا قرار می گیرید و به دستور غذا می پردازید. فهرستی از مواد تشکیل دهنده و سپس یک خط دستورالعمل دارد که می گوید: «پخت کیک».

گیج شده، دیوانه وار به سمت پایین حرکت می کنید و به دنبال راهنمایی بیشتر می گردید. در صورتی که هیچ کدام در دسترس نباشد، زمانی که باید خمیر خود را دوباره مخلوط کنید، مواد را هدر می‌دهید و پخت آن برای همیشه طول می‌کشد، زیرا باید متوقف شوید و مراحل قبلی را تکرار کنید یا از ابتدا شروع کنید زیرا کار اشتباهی انجام داده‌اید.

اکنون دانلود کنید: 2021 State of RevOps [Free Report]

کیک شما کاملا شکست خورده است و در راه رفتن به مهمانی در کنار یک نانوایی تاب می‌خورید.

شاید هرگز مجبور به پختن کیک نشده باشید، اما بدون شک، در محل کار به شما تکالیفی داده شده است که باعث می شود آرزو کنید آرزو کنید که بتوانید به یک نانوایی تکیه کنید.

تنها اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد یک هدف نهایی است و شما برای برآورده کردن انتظارات رئیس‌تان تلاش می‌کنید، زیرا نمی‌دانید چگونه وظیفه‌ای را که به شما داده‌اند کامل کنید.

این بیش از آنچه فکر می کنید اتفاق می افتد، و اگر مدیر هستید، ممکن است حتی در انجام این کار با کارمندان خود مقصر باشید.

وقتی این اتفاق می‌افتد، پروژه‌ها به موقع انجام نمی‌شوند یا به درستی انجام نمی‌شوند، کارمندان ناامید می‌شوند و رضایت کارکنان را کاهش می‌دهند، و با مهلت‌های از دست رفته یا اصلاً محصول نهایی، مشتریان به جای دیگری می‌روند تا نیازهای خود را برآورده کنند.

اگر راهی برای جلوگیری از این نوع مشکلات وجود داشت.

احتمالا حدس زده اید که وجود دارد. این نقشه‌برداری فرآیند کسب‌وکار نامیده می‌شود، و شما می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه می‌تواند به نجات کسب‌وکار شما کمک کند.

نقشه برداری فرآیند کسب و کار

نقشه برداری فرآیند چیست؟

ایجاد یک فرآیند زمانی است که یک پروژه را به مجموعه ای از وظایف و فعالیت ها تقسیم می کنید که در نهایت نتیجه نهایی مورد نظر شما را ایجاد می کند. نگاشت فرآیند یک استراتژی است که به موجب آن شما یک نمایش بصری از این فرآیند ایجاد می‌کنید که به راحتی قابل پیگیری است و می‌توان آن را به همه افراد درگیر در پروژه منتقل کرد.

اگر به مثال کیک خود برگردیم، یک فرآیند مراحلی است که شما را از جمع‌آوری و اندازه‌گیری مواد تشکیل می‌دهد، تا زمانی که کیک را برای مدت زمان مشخصی در فر بگذارید، و همه چیز را در این بین. شما در حال تبدیل ورودی ها (مواد تشکیل دهنده و مراحل) به خروجی (کیک خوشمزه) هستید.

هنگامی که فرآیند را بر روی کاغذ یا رایانه نشان می‌دهید، می‌توانید ناکارآمدی‌ها، تنگناها و چالش‌هایی را که ممکن است تیم یا مشتریانتان با آن‌ها مواجه شوند، ببینید. با استفاده از این اطلاعات، می توانید روند خود را برای اصلاح این مشکلات تغییر دهید و ماشینی با روغن کاری خوب ایجاد کنید.

مزایای نقشه برداری فرآیند

مهم نیست که چه صنعتی را نمایندگی می‌کنید، محصول یا خدماتی را که ارائه می‌دهید، یا بخشی که در آن کار می‌کنید، نقشه‌برداری فرآیند می‌تواند به شما در بهبود کارایی، رضایت کارکنان و مشتری و نتیجه نهایی شما کمک کند. در اینجا فقط چند مورد از مزایای گنجاندن نقشه فرآیند در سازمان شما آورده شده است:

1. تعدیل کارها را شناسایی کنید.

اگر محصولی بسازید، اگر کارمندان مجبور شوند قبل از درست کردن فعالیت‌ها، فعالیت‌ها را تکرار کنند، ممکن است مواد هدر بروند. چه محصول یا خدماتی را ارائه دهید، زمان کارمندان شما ارزشمند است و باید مراقب باشید که آن را نیز هدر ندهید. در این راستا…

2. بهبود کارایی کارکنان.

بیان شده است که بین 15 تا 20 درصد از زمان کارمندان به دلیل همپوشانی در مشاغل و درک نکردن نقش ها و مسئولیت ها، انجام مجدد وظایفی که اشتباه انجام شده اند و نداشتن مجموعه کاملی از دستورالعمل ها قبل از شروع فعالیت، تلف می شود.

هنگامی که شما به وضوح تمام مراحل مربوط به ایجاد یک نتیجه را بیان می کنید، و اینکه چه کسی آن مرحله را تکمیل می کند، کارایی کارکنان و فرهنگ شرکت شما بهبود می یابد.

3. افزایش رضایت کارکنان.

اکثر مردم از گیج شدن لذت نمی برند. کارمندان می خواهند بدانند دقیقاً چه چیزی مسئول هستند و چگونه آن وظایف را تکمیل کنند. با این اطلاعات، کارمندان شادتر هستند، کمتر به دنبال شغل جدید می گردند، و به احتمال زیاد با یکدیگر و مشتریان شما به خوبی رفتار می کنند.

4. مشتریان شادتر را پرورش دهید.

هنگامی که مشتریان محصول یا خدمات خود را به موقع دریافت می کنند، توسط کارکنانی که از کار خود راضی هستند و برای کمک به آنها هیجان زده هستند، ارائه می شود، مشتریان خوشحال تر می شوند. سپس به عنوان مشتری برمی گردند و به دوستان خود می گویند که با شما نیز تجارت کنند.

چرا باید از نقشه برداری فرآیند به عنوان یک بازاریاب استفاده کنم؟

به عنوان یک بازاریاب، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه می توانید نقشه برداری فرآیندها را برای پروژه ها و مسئولیت های خود انجام دهید.

درست مانند تولید یک محصول، مراحل خاصی دارید که باید برای رسیدن به هدف نهایی خود دنبال کنید: جذب سرنخ و تبدیل آنها به مشتری. حتی ممکن است متوجه نشوید که در تمام مدت این کار را انجام داده اید.

به عنوان مثال، آیا قبل از اینکه بدانید چه کسی آنها را خواهد دید، محتوا و تصاویر تصادفی ایجاد می کنید؟ امیدوارم که نه. آیا چشمان خود را می بندید و به یک مسیر بازاریابی اشاره می کنید بدون اینکه تحقیق کنید مشتری ایده آل شما در کجا زمان می گذراند؟ اگر این کار را می کنید، احتمالاً ROI زیادی نمی بینید.

نه، شما یک سری مراحل برای شناسایی فرصت های مناسب برای دستیابی به مشتریان بالقوه و سپس صحبت با آنها دارید. اکنون، ما می‌خواهیم این فرآیند را کاهش دهیم تا بتوان آن را بهبود بخشید، آزمایش کرد، ارتباط برقرار کرد و تکرار کرد.

چگونه می توانم از نقشه برداری فرآیند به عنوان یک بازاریاب استفاده کنم؟

اولین قدم برای پردازش نقشه برداری، تعیین نتیجه دلخواه شماست. فرآیند شما ممکن است بسته به اهداف و ویژگی های شرکت شما کمی متفاوت به نظر برسد، اما در اینجا هفت مرحله وجود دارد که می توانید برای راهنمایی خود و تیم خود از طریق نقشه فرآیند بازاریابی استفاده کنید:

مثال نقشه برداری فرآیندمنبع

1. تحقیقات خود را انجام دهید.

تحقیق کنید که می خواهید برای چه کسانی بازاریابی کنید، آنها را کجا پیدا خواهید کرد و چه زمانی آنجا خواهند بود.

2. مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید.

مخاطبان خود را به گروه هایی از مشتریان یا مشتریان بالقوه با ویژگی های مشابه اختصاص دهید. این به شما کمک می کند پیام های خاص خود را کامل کنید.

3. بهترین بخش مناسب را هدف قرار دهید.

مشخص کنید چه کسی به آنچه می خواهید نیاز دارد و توانایی خرید آن را دارد.

4. خود را جدا از رقبا قرار دهید.

چه چیزی شما را متفاوت می کند؟ این یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد نامیده می شود و به شما کمک می کند پیام بازاریابی خود را بسازید.

5. تعیین کنید چه چیزی را ارائه خواهید داد.

سپس در مورد اینکه چقدر هزینه دارد، کجا توزیع می شود و چگونه آن را برای مخاطبان خود تبلیغ می کنید، استراتژی تعیین کنید.

6. فرآیند خود را اجرا کنید.

این جایی است که شما استراتژی های خود را عملی می کنید. این ممکن است شامل اتوماسیون بازاریابی باشد.

7. موفقیت خود را بسنجید.

از اهدافی که تعیین کرده اید برای سنجش عملکرد خود استفاده کنید. اینها ممکن است شامل دسترسی مانند ترافیک وب و تبدیل، یا اهداف مبتنی بر درآمد مانند سود باشد.

سعی نکنید روند خود را تغییر دهید تا زمانی که دقیقاً آنچه را که اکنون انجام می دهید ترسیم کنید. هنگامی که هر فعالیتی فهرست شد، می توانید به دنبال راه هایی برای بهبود باشید. اگر تیمی برای ایجاد فرآیند دارید، می‌توانید نقش‌ها و مسئولیت‌هایی را به هر عضو اختصاص دهید.

ابزارهای نقشه برداری فرآیند

هنگامی که آماده شروع نقشه برداری فرآیند با تیم خود هستید، ابزارهای مختلفی وجود دارد که می توانید برای انجام کار از آنها استفاده کنید. برخی از آنها را می توان به صورت رایگان استفاده کرد، در حالی که برخی دیگر دارای نسخه پولی هستند که برای ایجاد نقشه فرآیند شما مفید یا ضروری است.

ما در اینجا نگاهی به چند مورد از این گزینه ها خواهیم داشت.

1. LucidChart

LucidChart یک نرم افزار طراحی نمودار حرفه ای است که می تواند در هر مرورگر یا دستگاهی استفاده شود.

نرم افزار نقشه برداری فرآیند، نقشه های گوگلمنبع

می‌توان آن را با برنامه‌های بهره‌وری مانند Google Suite و Microsoft Office ادغام کرد و به کاربران اجازه می‌دهد در زمان واقعی چت کنند و نظر بدهند.

2. نقشه های گوگل

Google Drawings یک نرم افزار رایگان نقشه برداری است که به شما امکان می دهد نمودارها و نمودارهای مختلفی را با اشکال اولیه ایجاد کنید.

منبع

Google Drawings مبتنی بر مرورگر و کاملاً آنلاین است. این شامل فضای ذخیره سازی رایگان بدون انقضا است.

3. ترسیم کنید

Edraw یک نرم افزار نقشه برداری فرآیند است که شبیه رابط Microsoft Office است. اگر با آن محیط آشنا هستید، این ابزار برای شما آسان خواهد بود.

نرم افزار نقشه برداری فرآیند، Edrawمنبع

Edraw شامل یک طرح بندی خودکار برای نقشه های ذهنی است و به شما امکان می دهد همه چیز را به سادگی سفارشی کنید.

4. گلیفی

گلیفی برای کسانی از ما که اهل هنر نیستند عالی است. با انواع قالب‌ها و تم‌های موجود، کاربران می‌توانند نقشه‌های فرآیندی با ظاهر حرفه‌ای را بدون دردسر زیاد ایجاد کنند.

نرم افزار نقشه برداری فرآیند، Gliffyمنبع

با Gliffy، می‌توانید به راحتی به نسخه‌ای که قبلاً ذخیره شده است، برگردید. اگر در حین کار چیزی را از دست دادید یا با خطایی مواجه شدید، این یک ویژگی مفید است.

5. کاکائو

Cacoo ابزار کامل نقشه برداری فرآیند است که می تواند با تعدادی از برنامه ها ادغام شود.

نرم افزار نقشه برداری فرآیند، Cacooمنبع

Cacoo بسیار مشارکتی است و به چندین کاربر اجازه می دهد تا روی یک پروژه کار کنند، تغییرات را ردیابی کنند، وضعیت را بررسی کنند و برای رسیدن به هدف با هم کار کنند.

بسته به نیاز و بودجه شما، تعدادی ابزار وجود دارد که می تواند در طول سفر نقشه برداری فرآیند به شما کمک کند.

نمونه های نقشه برداری فرآیند

به یاد داشته باشید که فرآیند شما ممکن است متفاوت از بازاریاب بعدی باشد. به همین دلیل، نمایش بصری مورد استفاده شما نیز متفاوت خواهد بود. شما می توانید تعدادی از نمونه های نقشه برداری فرآیند را بیابید. از ابزار و تنظیماتی استفاده کنید که برای نیازهای کسب و کار شما بهترین کار را دارد.

مثال نقشه برداری فرآیندمنبع

مثال نقشه برداری فرآیندمنبع

هنگامی که نقشه های فرآیند خود را ایجاد می کنید، به یاد داشته باشید که “خوب” گاهی اوقات به اندازه کافی خوب است. لازم نیست این یک اثر هنری ارزشمند برای موزه باشد. این فقط باید یک برنامه کاربردی و آسان باشد که همه بتوانند آن را درک کنند. آن را ساده نگه دارید. در نهایت، این باید برای شما و موقعیت شما کار کند.

بازاریابی ذاتاً مخاطره آمیز است. شما هرگز نمی دانید که آیا پول و تلاشی که برای یک کمپین یا تبلیغات انجام می دهید به نتیجه می رسد یا خیر. برای کاهش خطر، قبل از اینکه به مرحله اجرا بروید، زمان بیشتری را در مرحله برنامه ریزی صرف کنید.

هنگامی که می دانید مخاطبان شما چه کسانی هستند و چگونه به آنها دسترسی خواهید داشت، می توانید روی پیام رسانی و استراتژی های خاصی که برای جذب مشتریان جدید و تبدیل آنها استفاده می کنید تمرکز کنید. بدون این مرحله، شما اساساً انگشتان خود را روی هم می گذارید و به بهترین ها امیدوار هستید. خوشبختانه، هنگامی که از نقشه برداری فرآیند برای ترسیم نقشه پروژه خود استفاده می کنید، شانس بیشتری برای مشاهده بازگشت سرمایه ای که انتظارش را داشتید خواهید داشت.

دعوت به اقدام جدید