رقابت مستقیم در مقابل غیر مستقیم ، توضیح داده شده است

رقابت برای رشد ضروری است ، اما تنها در صورتی که یک کسب و کار رقبای خود را به درستی ارزیابی کرده و بهتر از آن به کار خود ادامه دهد. حتی در بازاریابی ، تجزیه و تحلیل رقابت سالم است و می تواند به شما انگیزه دهد تا کسب و کار را یاد بگیرید و با نیازهای مصرف کننده بهتر مطابقت دهید.

بخشی از روش انجام این کار درک رقابت مستقیم و غیر مستقیم و چگونگی تأثیر هر یک از آنها بر کار شما است. پس از آگاهی از تفاوت ها ، می توانید نحوه تشخیص و ارزیابی بهترین رقبای خود – مستقیم و غیر مستقیم – را تعیین کنید.

رقابت مستقیم چیست؟

وقتی به رقیب بازاریابی فکر می کنید ، احتمالاً به رقبای مستقیم خود فکر می کنید. رقبای مستقیم دیگر مشاغل دیگری هستند که خدمات مشابهی را برای نیازهای مشابه مشتریان در همان بازار شما ارائه می دهند.

بنابراین ، فرض کنید شرکت بازاریابی شما در درجه اول با رستوران های غربی ایالات متحده کار می کند. مطمئناً شرکت های دیگری نیز بر بازاریابی رستوران ها به طور خاص در غرب ایالات متحده تمرکز کرده اند و این شرکت ها رقابت مستقیم شما خواهند بود.

حتی کوچکترین بازارها رقابت مستقیم خواهند داشت ، که برای جلوگیری از انحصارات مهم است.

Now اکنون بارگیری کنید: الگوهای تحقیقات بازار [Free Kit]

نمونه های رقابت مستقیم

نمونه های زیادی از رقابت مستقیم وجود دارد. مک دونالد ، وندی و برگر کینگ همه رقبای مستقیم هستند. به طور مشابه ، جنگ های ساندویچی مرغ فست فود را در نظر بگیرید ، زمانی که رستوران های زنجیره ای بزرگ مانند Popeyes ، KFC ، Wendy’s ، Zaxby’s و بیشتر همه ساندویچ مرغ را راه اندازی کردند تا از همان پایگاه مصرف کننده در سراسر ایالات متحده استفاده کنند.

رقابت فقط برای مارک های بزرگ ، ملی یا بین المللی صدق نمی کند. دو بوتیک مد زن در یک شهر کوچک و روستایی نیز رقبای مستقیم هستند.

شرکت های دیجیتال نیز شاهد رقابت مستقیم هستند. به عنوان مثال ، اینستاگرام و اسنپ چت ویژگی های بسیار مشابهی مانند ناپدید شدن داستان ها و پیام های مستقیم را به مخاطبان هدف خود ارائه می دهند.

نمونه های رقابت غیر مستقیم

فرض کنید ما در شهر کوچکی پایگاه مشتری داریم. مشتریان گرسنه هستند و اغلب برای خوردن شام اغلب به کشش اصلی می پردازند. در اینجا ، چهار رستوران اصلی وجود دارد – همه آنها انواع مختلف غذا را ارائه می دهند. اگرچه محصولاتی که آنها ارائه می دهند متفاوت است ، اما همه رستوران ها یک هدف دارند: تغذیه مشتریان گرسنه در شهر.

به طور مشابه ، مشتری را در نظر بگیرید که باید برای جشن تولد هدیه بخرد. یک فروشگاه لباس می فروشد. مغازه ای آن طرف خیابان جواهرات می فروشد. با وجود محصولات مختلف ، این دو فروشگاه برای خرید یک مشتری رقابت می کنند.

رقابت مستقیم و غیر مستقیم در بازاریابی

وقتی صحبت از بازاریابی می شود ، دانستن رقابت مستقیم و غیرمستقیم شما می تواند به شما در بهبود کمپین ها و حتی دسترسی به مخاطبان جدید کمک کند.

جنگ های ساندویچی مرغ فوق الذکر مثال خوبی در اینجا هستند. Popeyes ساندویچ مرغ سرخ شده خود را با تبلیغاتی قدرتمند راه اندازی کرد. رقبای مستقیم-سایر رستوران های فست فود که ساندویچ مرغ می فروشند-توانستند از بازاریابی برای نمایش آثار خود در مسابقه موسوم به رقابت استفاده کنند.

نتیجه؟ جنگ های ساندویچ مرغ در دو سال گذشته به شدت توسط رسانه های مهم پوشش داده شده است. مشتریان دسته جمعی در رستوران های مختلف فست فود صف کشیده اند تا جدیدترین و بزرگترین ساندویچ مرغ را امتحان کنند.

از سوی دیگر ، تجزیه و تحلیل رقابت غیر مستقیم شما می تواند به بازاریابان کمک کند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند. اگر می دانید افرادی که برای هدیه خرید می کنند ، بین فروشگاه شما و مغازه های مشابه که محصولات متفاوتی ارائه می دهند ، انتخاب می کنند ، می توانید کمپینی برای جلب نظر مشتریان ایجاد کنید. از نظر دیجیتالی ، رقبای غیرمستقیم ممکن است کلمات کلیدی یکسانی را مورد هدف قرار داده و درک کنند که می تواند به افزایش SEO و کسب و کار شما در بالای صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) کمک کند.

1. بازخورد مشتری

یک راه سریع برای شناسایی رقبا این است که از مشتریان فعلی یا مشتریان بالقوه خود سوال کنید. به عنوان مثال ، اگر مشتری احتمالی دارید که در مورد محصولات یا خدمات شما س questionsال می کند ، از مشاغل دیگری که برای این خرید در نظر دارند بپرسید. نظرسنجی های بازخوردی ارسال کنید که از مشتریان می پرسد چه مارک های دیگری را در نظر گرفته اند و چرا با مارک شما انتخاب شده اند.

2. تحقیقات بازار

این نیاز به کمی حفاری در پایان شما دارد. اگر آجر و ملات دارید ، باید فروشگاه های مشابه ، وب سایت ها و رسانه های اجتماعی آنها را مرور کنید تا تصور بهتری از مشاغل آنها داشته باشید. نظرسنجی از مشتریان نیز می تواند در دسته تحقیقات بازار قرار گیرد.

3. رسانه های اجتماعی

بسیاری از افراد تجربه خرید خود را در رسانه های اجتماعی و وب سایت های انجمن مانند Reddit به اشتراک می گذارند. توصیه هایی را که مردم برای محصولات یا خدماتی که شما می فروشید به اشتراک می گذارند را بررسی کنید تا به شناسایی رقبای برتر در بازار خود کمک کنید.

4. کلمات کلیدی تحقیق

برای رقبای غیر مستقیم ، به تحقیقات کلمات کلیدی مراجعه کنید. شما می توانید از کلمات کلیدی مورد نظر خود برای شناسایی مشاغل دیگری که کلمات کلیدی یکسانی را هدف قرار داده اند و در نهایت ، همان نقطه برتر در SERP و همان مخاطب استفاده کنید.

5. SERP را مرور کنید

اگر بخواهیم از SERP صحبت کنیم ، می تواند یک ابزار مفید برای شناسایی رقبای شما باشد. کلمات کلیدی خود را جستجو کنید تا کسب و کارهایی را که رتبه بالایی برای این کلمات کلیدی دارند ببینید تا رقبای غیر مستقیم شما را ببینند.

ردیابی و تجزیه و تحلیل رقبا

اکنون تفاوت بین رقبای مستقیم و غیر مستقیم را می دانید و لیستی از هر دو مربوط به کسب و کار خود را محدود کرده اید. بعدش چی؟

زمان آن رسیده است که تجزیه و تحلیل رقابتی را انجام دهید ، که به شما کمک می کند استراتژی های تجاری خود را هنگام مقایسه با رقبای خود بهبود بخشید.

چندین مورد برای تجزیه و تحلیل رقابتی وجود دارد: رقبای مستقیم و غیر مستقیم ، محصولات/خدمات فروخته شده ، تاکتیک های فروش رقبا ، قیمت گذاری و فروش ، استراتژی های بازاریابی و محتوا و رسانه های اجتماعی و وب سایت ها.

این داده های جامع به شما ایده بهتری از نحوه عملکرد رقبای شما در هر سطحی ، از محصولاتی که آنها به فروش می رسانند تا خدمات مشتریان خود ، همه آنلاین و آفلاین ، ارائه می دهد.

تحقیق در مورد رقبا ، محصولات ، خدمات ، کلمات کلیدی و تاکتیک های بازاریابی داده های زیادی را جمع آوری می کند که باید مرتب و سازماندهی شوند ، بنابراین الگوهای تجزیه و تحلیل رقابتی HubSpot می تواند این وظایف را به راحتی انجام دهد.

الگویی برای تحلیل رقابتیبه عنوان مثال ، این الگوی تجزیه و تحلیل رقابت بازاریابی محتوا می تواند به شما در ردیابی استراتژی های رقبا در شبکه های اجتماعی ، وبلاگ ها ، ایمیل و SEO کمک کند.

کارت امتیاز دهی برای چندین ویژگیاین کارت امتیازی چند ویژگی به شما امکان می دهد تا شرکت خود را بر اساس تعدادی ویژگی قابل تنظیم ، با رقبای خود مقایسه کنید.

هنگام ایجاد یک تحلیل رقابتی بصری ، الگوهای مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید ، بنابراین الگویی را پیدا کنید که مناسب نیازهای شما باشد. ممکن است استفاده از چندگانه برای مقایسه های مختلف نیز مفید واقع شود.

از تجزیه و تحلیل مستقیم و غیر مستقیم رقابت به نفع خود استفاده کنید

کمی رقابت سالم هرگز به کسی آسیب نمی رساند ، اما شما باید بدانید که چگونه بازی کنید. با شناسایی و تجزیه و تحلیل رقبای خود ، می توانید با بهبود استراتژی های بازاریابی ، تمرکز بر مخاطبان مورد نظر خود و دستیابی به مشتریان جدید بالقوه در رقابت رقابت کنید.

دعوت جدید برای اقدام