علائم خرابی پیستون خودرو

پس حالا که با پیستون و نقش آن در عملکرد خودروی خودتان آشنا شدید، حتما متوجه شدید که بدون این قطعه و یا در اثر خرابی پیستون خودرو، عملیات احتراق و به تبع آن، حرکت ماشین مختل شده و صورت نمی پذیرد. پس از فشرده شدن این مخلوط برای شروع عملیات انفجار، شمع جرقه زده و نیروی ناشی از انفجار، پیستون را به حرکت در می آورد. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت میکند و تمام گازهای سوخته را بیرون پیستون چگونه ساخته می شود از سیلندر میراند. پیستون اولین قطعه موتور است که شروع به حرکت میکند و انرژی بوجود آمده از احتراق سوخت را به میل لنگ منتقل مینماید. از طرفی در عبارت دوم، شما جهت حرکت خودرو را نیز بیان کردهاید که آن را «سرعت» (Velocity) مینامند. شکستگی حاشیه (دامنه ) پیستون بدین علت است که لقی ( شکاف ) بین پیستون و سیلندر زیادتر از حد معمول است و باعث می شود که صدای تلق تلق پیستون در داخل سیلندر شنیده شود و باعث بوجود آمدن تنش و و ترک و در نهایت شکستگی سیلندر می گردد. ـ به حداقل رساندن سطح تماس میان پیستون و جداره سیلندر و همزمان جلوگیری از اصطکاک بین پیستون و سیلندر که باعث فرسودگی زود هنگام میشود.

سیستم دستگاه حجمی بوده و دارای 12 سیلندر و پیستون میباشد. تنظیم حجم به صورت مکانیکی انجام میشود و هر سیلندر دارای جعبه تنظیم مجزا میباشد. بنابر توضیحاتی که در مورد عملکرد پیستون در خودرو دادیم، این قطعه معمولا با توان انتقال حرارتی بالا ساخته می شود و هم چنین دارای قدرت انتقال دمایی بسیار بالا نیز است. در این روش مقطع بدنه پیستون را به جای آنکه به پیستون ریو عظام شکل دایره بسازند. بدنه پیستون به قسمت خارجی آن گفته میشود که در زیر شیارهای رینگ قرار دارد. یکی از انواع رینگ های شیاردار، سوراخ دار یا چاک دار هستند و معمولا در پایین ترین شیار در بالای انگشتی پیستون یا در یک شیار نزدیک به انتهای بدنه پیستون قرار می گیرند. حتی در بعضی از طراحی ها آلیاژ مخصوصی به داغ ترین منطقه تاج پیستون جوش داده می شود تا خوردگی ناشی از احتراق سوخت کاهش یابد. همزمان با حرکت خطی و رو به بالا و پایین پیستون، این حرکت عمودی به بالای میله اتصال نیز وارد می شود. پس از طی این مرحله، پیستون دوباره به سمت پایین حرکت می کند تا این مخلوط را فشرده کند و این فشرده سازی باعث انفجار می شود.

چون نمی توان پیستون را چنان ساخت که خود به خود سیلندر را آب بندی کند بنابراین در ناحیه فوقانی پیستون شیارهای رینگ نشین تعبیه می کنند. رینگها به دلیل خاصیت ارتجاعی مناسبی که دارند در زمان نصب روی پیستون از ناحیهای که بریده شدهاند کمی باز میشوند تا به راحتی روی پیستون و شیار مخصوص خود قرار گیرند و پس از جمع کردن به حالت اولیه برمیگردد، ناگفته نماند که قطر رینگ را با توجه به استانداردهای مخصوص به خود مقداری بزرگتر از قطر سیلندر در نظر میگیرند تا عملیات آب بندی را به نحو احسن انجام دهد. برای خنک کاری پیستون یا از آب استفاده می شود و یا از روغن. بهترین پیستون برای موتورهای مسابقهای چیست ؟ موتورهای امروزی به وسیله روغن خنک میشوند. پیستون های آلومینیوم آهنگری نسبت به ریختهگری دوام بیشتری دارند. از آن ها در بعضی از خودرو های دیزلی پر قدرت استفاده می شود. فرم این شیارها با توجه به فرم تاج و تعداد سوپاپهای هر سیلندر در موتور تغییر میکند. میخواهیم بدانیم پیستون چیست و چه نقشی در عملکرد موتور خودرو بازی میکند؟ رينگ هايی كه وظيفه جلوگيری از خروج سوخت و هوای فشرده در زمان تراكم يا گاز محترق شده در زمان احتراق را برعهده دارند ، رينگ پیستون كمپرسي ناميده مي شوند و عملكرد آنها مطابق شكل (5) مي باشد.

شكل (1) يك نوع رینگ پیستون را نشان می دهد. پیستون ها از دیدگاههای مختلفی تقسیم بندی می شوند که یکی از این دسته بندی ها بر اساس نوع موتور است . در گذشته تمام پیستونها با تاجی صاف طراحی میشدند اما امروزه بسته به نوع موتور این سطح طراحی متفاوتی دارد. در بعضی از پیستونها مواد فولادی بصورت حلقهای در موقع ریخته گری داخل پیستون قرار میگیرند. این قسمت سطح بالایی پیستون است معمولا دایرهای شکل است و نیروی تولید شده توسط سوخت مستقیما روی آن وارد میشود سر بعضی از پیستونها خصوصا پیستونهای موتورهای دوزمانه و موتورهای دیزلی فرمدار ساخته میشود. پیستون در موتورهای درونسوز تنها عضوی است که حرکت خطی رفت و برگشتی دارد و به همین خاطر سلامت کار آن اهمیت متفاوتی نسبت به دیگر قطعات موتور خواهد داشت. و یک چرخه دیگر را طی می کند. چرخه ای که به آن اشاره کردیم، از بالای سیلندر شروع شده و این قطعه به عنوان یک دریچه عمل کرده و با باز شدن آن، هوا و سوخت وارد استوانه می شوند. این خصوصیات به این دلیل است که در اثر بالا رفتن بیش از حد دما، این قطعه به دیواره سیلندر نچسبد و عملکرد موتور را مختل نکند.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد پیستون بخاری گازی لطفا از صفحه ما بخواهید.