هوش مصنوعی و یادگیری ماشین: تفاوت چیست؟

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اخیراً مورد توجه قرار گرفته‌اند، زیرا کسب‌وکارها با آشنا شدن و استفاده راحت‌تر از آنها در فعالیت‌های تجاری راحت‌تر شده‌اند.

تفاوت بین یادگیری ماشین و ai

اگرچه اغلب با هم بحث می شود، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی دو چیز متفاوت هستند و می توانند دو کاربرد جداگانه داشته باشند. در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد تفاوت بین هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و نحوه ارتباط آن با کسب و کار خود بدانید آورده شده است.

راهنمای رایگان: نحوه استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی محتوا [Download Now]

فهرست مطالب:

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی عبارت است از برنامه نویسی کامپیوترها برای انجام کارهایی که معمولاً به ورودی انسان نیاز دارند. یک سیستم کامپیوتری معمولاً توانایی های شناختی انسان در یادگیری یا حل مسئله را تقلید می کند.

یادگیری ماشینی چیست؟

یادگیری ماشینی زمانی است که رایانه‌ها مجموعه‌های داده (مانند اعداد، عکس‌ها، متن و غیره) را مرتب می‌کنند تا در مورد چیزهای خاصی بیاموزند و پیش‌بینی کنند. هرچه داده های بیشتری داشته باشد، در شناسایی تمایزات در داده ها بهتر و دقیق تر می شود.

یادگیری ماشینی معمولاً برای شروع یادگیری به ورودی انسان نیاز دارد، اما این کار به همان سادگی است که یک انسان مجموعه داده اولیه را ارائه می دهد.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی اصطلاحاتی هستند که به جای هم استفاده می شوند، اما نباید اینطور باشند.

همه‌ی یادگیری‌های ماشینی، هوش مصنوعی هستند، اما همه‌ی هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی نیستند.

قابلیت های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

فرصت های بسیار خوبی برای کسب و کارها وجود دارد تا از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده کنند. در زیر به چند مورد بحث خواهیم کرد.

1. توصیه ها و الگوریتم ها

کسب‌وکارها می‌توانند از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای ساخت الگوریتم‌هایی استفاده کنند که محصولات یا خدماتی را به کاربران توصیه می‌کنند و محصولاتی را که کاربر می‌خواهد به درستی توصیه می‌کنند.

یک مثال عالی الگوریتم یک سرویس استریم است که نمایش‌ها و فیلم‌ها را بر اساس سابقه مشاهده و رتبه‌بندی پیشنهاد می‌کند. این توصیه‌ها با گذشت زمان بهبود می‌یابند زیرا دستگاه تاریخچه مشاهده بیشتری برای تجزیه و تحلیل دارد.

2. جستجوی تصویر

هنگامی که یک ماشین به داده ها به شکل تصاویر تغذیه می شود، ویژگی های کلیدی و ویژگی های متمایز را می آموزد. این نوع یادگیری ماشینی به افراد کمک می‌کند از دستگاه‌ها برای جستجوی بصری استفاده کنند و Google Lens یک مثال عالی برای این موضوع است.

بگویید فردی در انظار عمومی است و کسی را می بیند که یک جفت کفشی که دوست دارد پوشیده است. آنها نمی توانند نام تجاری را شناسایی کنند، بنابراین با استفاده از لنز گوگل از کفش عکس می گیرند. تصویر را برای ویژگی‌ها و ویژگی‌های قابل تشخیص اسکن می‌کند و در اینترنت برای یک مسابقه جستجو می‌کند، در نهایت جستجوگر را به سمت جفت کفش سوق می‌دهد.

3. تجزیه و تحلیل احساسات

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می توانند احساسات پشت عبارات را درک کنند و آنها را به عنوان مثبت، خنثی یا منفی دسته بندی کنند.

ابزارهای گوش دادن اجتماعی یک برنامه بازاریابی محبوب برای تجزیه و تحلیل احساسات هستند و ابزارها معمولاً مکالمات آنلاین در مورد مارک ها را تجزیه و تحلیل می کنند و از کلمات کلیدی برای تعیین اینکه افراد در اظهارات خود مثبت هستند یا منفی استفاده می کنند.

4. تشخیص گفتار

ماشین‌ها همچنین می‌توانند صداها و الگوهای صدا را تشخیص دهند، آنها را تجزیه و تحلیل کنند و از داده‌ها برای ارائه پاسخ استفاده کنند. برای مثال، Shazam می‌تواند یک صدا را پردازش کند و آهنگ دقیق در حال پخش را به کاربران بگوید، و سیری می‌تواند پاسخ‌های سؤالات گفتاری کاربر را ارائه کند.

مزایای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می تواند مزایای مختلفی را برای برندی که به دنبال استفاده از آنها است به ارمغان بیاورد:

  • تحلیل داده ها: هنگامی که سیستم ها در پردازش داده ها کارآمدتر می شوند، تیم ها منبع مفید و دقیقی از اطلاعات دارند که می تواند به تصمیم گیری های تجاری کمک کند.
  • کارایی و مدیریت زمان: یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی می‌توانند وظایف روزمره را بر عهده بگیرند و به تیم‌ها اجازه دهند تا روی مسائل مهمی تمرکز کنند که یک کامپیوتر نمی‌تواند از عهده آنها برآید.
  • راه حل های سریع: ماشین‌های هوشمند سریع‌تر از انسان‌ها می‌توانند به راه‌حل‌ها دست یابند. به عنوان مثال، یک انسان می‌تواند فهرستی از منابع معتبر در مورد یک موضوع ایجاد کند، اما جستجوی Google این کار را سریع‌تر انجام می‌دهد.

همه یادگیری ماشینی هوش مصنوعی است، اما همه هوش مصنوعی یادگیری ماشینی نیست.

هوش مصنوعی یک اصطلاح گسترده است، اما شامل یادگیری ماشین نیز می شود. اگر کسب و کار شما به دنبال استفاده از یادگیری ماشینی است، این موضوع به هیچ وجه یا به این دلیل نیست که یادگیری ماشین بدون هوش مصنوعی وجود ندارد.

صرف نظر از تمایزات، یک چیز مشهود است; هوش مصنوعی به کسب‌وکارها سود می‌رساند و تطبیق ابزارها در استراتژی کسب‌وکار شما می‌تواند به شما در مقابل رقبا کمک کند.

دعوت به اقدام جدید