چیست و تاثیر آن بر تلاش های بازاریابی

طبقه بندی محصولات کلیدی برای کشف دلایل رفتارهای خرید مشتریان شما است.

جلسه طوفان فکری طبقه بندی محصولات در دفتر

مثلا من سال هاست که همین خمیردندان را می خرم. من به آزمایش مارک متفاوت یا خرید از خرده‌فروشی دیگر فکر نمی‌کنم. خمیر دندان، همانطور که معلوم است، یک “مطلوب راحتی” است. خریدارانی مثل من معمولاً این محصول را بدون فکر کردن زیاد می خرند.

→ اکنون دانلود کنید: الگوی طبقه بندی محصولات رایگان

درک طبقه بندی محصولات مانند این می تواند به شما در بازاریابی، قیمت و توزیع بهتر محصولات کمک کند.

چهار نوع طبقه بندی محصولات و دلایل مختلفی برای اهمیت این طبقه بندی ها وجود دارد. بیایید به هر نوع شیرجه بزنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که محصولتان کجا بیفتد و بهترین استراتژی های بازاریابی را برای هر کدام بیاموزید.

به خواندن ادامه دهید یا به بخش مورد نظر خود بروید:

طبقه بندی محصولات با دسته بندی محصولات یکسان نیست. هر دو می توانند به سازماندهی محصولات برای تبلیغ کمک کنند. اما دسته بندی محصولات معمولاً مختص یک تجارت، صنعت یا جایگاه خاص است.

طبقه بندی محصولات در بازاریابی

درک طبقه بندی محصول هنگام طراحی استراتژی بازاریابی حیاتی است. چرا؟ خوب، این به شما امکان می دهد طرز فکری که اکثر مصرف کنندگان دارند و رفتاری که هنگام تعامل با محصول شما از خود نشان می دهند را بدانید.

این دانش به شما کمک می کند تا استراتژی های بازاریابی مشتری محور موثری ایجاد کنید. همچنین به شما کمک می کند تا در مورد یک بودجه بازاریابی واقعی تصمیم بگیرید.

به عنوان مثال، بگویید محصولات شما در طبقه بندی “کالاهای جستجو نشده” قرار می گیرند. این بدان معناست که احتمالاً باید رویکرد بازاریابی تهاجمی‌تری را برای دستیابی به مشتریانی که ممکن است محصول یا برند شما را در نظر نگرفته‌اند در پیش بگیرید.

به سازمان های خیریه، شرکت های بیمه عمر و خانه های عزاداری فکر کنید. اینها معمولاً برای مصرف کنندگان مهم نیستند. به این ترتیب، این برندها باید تلاش بیشتری کنند تا برای مصرف کنندگان قابل مشاهده باشند و مزایای کالاها یا خدمات خود را برجسته کنند.

مثال طبقه بندی محصول: کالاهای ناخواسته، Liberty Mutual

منبع تصویر

از سوی دیگر، کالاهای خرید بسیار قابل مشاهده و رقابتی هستند. مصرف کنندگان معمولاً قبل از خرید وقت خود را صرف مقایسه کیفیت، هزینه و ارزش می کنند. به همین دلیل ایجاد وفاداری به برند برای این طبقه بندی محصول حیاتی است.

مثال طبقه بندی محصول: کالاهای خرید، شکاف

منبع تصویر

همانطور که می بینید، برای هر طبقه بندی محصول باید عواملی را در نظر گرفت. هرچه با عادات و باورهای مصرف کننده برای آن دسته بیشتر آشنا باشید، برای بازاریابی محصول خود مجهزتر خواهید بود.

چهار نوع محصول وجود دارد که هر کدام بر اساس عادات مصرف‌کننده، قیمت و ویژگی‌های محصول طبقه‌بندی می‌شوند: کالاهای راحتی، کالاهای خرید، محصولات ویژه و کالاهای ناخواسته.

بیایید با جزئیات بیشتر در مورد هر یک غواصی کنیم.

1. کالاهای راحتی

کالاهای راحتی محصولاتی هستند که مصرف کنندگان به طور مکرر و بدون فکر زیاد آنها را خریداری می کنند.

هنگامی که مصرف کنندگان برند مورد نظر خود را انتخاب می کنند، معمولاً به آن پایبند می مانند مگر اینکه دلیلی برای تغییر پیدا کنند. به عنوان مثال، یک تبلیغ جالب یا قرار دادن مناسب در راهروی صندوق می‌تواند الهام بخش آن‌ها باشد تا یک برند جدید را امتحان کنند.

نمونه هایی از کالاهای رفاهی عبارتند از:

  • آدامس
  • دستمال توالت
  • صابون
  • خمیر دندان
  • شامپو
  • شیر

کالاهای راحتی بازاریابی

برای ترویج یک کالای راحتی، به یاد داشته باشید که اکثر مردم این محصولات را می خرند. قرار دادن محصولات خود در نزدیکی خط پرداخت در یک فروشگاه می تواند ایده خوبی برای این محصولات باشد. به همین دلیل است که اغلب آب نبات و آدامس در جلوی یک فروشگاه پیدا می کنید.

اکثر محصولات راحتی قیمت پایینی دارند. این بدان معناست که هزینه و تخفیف عوامل اصلی تصمیم گیری در هنگام خرید نیستند. فقط برای صرفه جویی در مصرف چند سنت مارک دستمال توالتم را عوض نمی کنم.

برای کالاهای راحتی، شناخت برند کلیدی است. با در نظر گرفتن این موضوع، در صورت امکان، می خواهید کمپین های گسترده ای برای گسترش آگاهی از شرکت خود ایجاد کنید.

به عنوان مثال، Charmin، نام تجاری دستمال توالت، یک نام تجاری شناخته شده در ایالات متحده است. این تا حدودی به دلیل استراتژی تبلیغاتی مداوم و طولانی مدت این شرکت است که به دهه 1960 و با اختراع شخصیت “آقای ویپل” که در تبلیغات تلویزیونی، چاپی و رادیویی ظاهر شد، بازمی گردد.

2. کالاهای خرید

کالاهای خرید محصولاتی هستند که خریداران معمولاً قبل از خرید زمان بیشتری را صرف تحقیق و مقایسه می کنند. برخلاف کالاهای رفاهی، اینها به ندرت خریدهای فوری هستند.

کالاهای خرید می توانند اقلام مقرون به صرفه ای مانند لباس و دکوراسیون منزل باشند. به عنوان مثال، اگر رویدادی در راه است و می‌خواهید یک جفت کفش زیبا تهیه کنید، این موضوع در خریدهای ناگهانی قرار نمی‌گیرد. در عوض، باید آن را امتحان کنید، در نظر بگیرید که آیا قیمت آن ارزشش را دارد یا خیر، و حتی از عزیزانتان نظر دریافت کنید.

خرید کالا نیز می تواند یک خرید یکباره با تاثیر اقتصادی بالاتر باشد. اینها کالاهای درجه یک مانند اتومبیل و خانه هستند.

از آنجایی که خرید گران قیمت و مهمی است، زمان زیادی را صرف بررسی آن خواهید کرد. به عنوان مثال، هنگام خرید خانه، در خانه های باز مختلف شرکت می کنید و مزایا و معایب انتخاب نهایی خود را با هم مقایسه می کنید.

بازاریابی کالاهای خرید

برای تبلیغ یک کالای خرید، روی محتوایی سرمایه گذاری کنید که خریدار شما را در مورد ارزش محصول شما متقاعد کند. این مهم است که مواد بازاریابی شما نشان دهد که محصول شما چگونه با رقبا و ارزش منحصر به فردی که ارائه می دهد متفاوت است. این آگهی تجاری برای هوندا یک نمونه عالی از بازاریابی کالاهای خرید است:

قیمت نیز در این نوع محصول نقش دارد. این بدان معنی است که ارتقاء تخفیف ها و فروش می تواند مشتریان را به سمت برند شما جذب کند.

3. کالاهای تخصصی

یک تخصص خوب است فقط محصول در نوع خود در بازار این بدان معناست که مصرف‌کنندگان معمولاً آنقدر که در مورد محصولات خرید احساس می‌کنند نیازی به مقایسه و بررسی ندارند.

برای مثال، آیفون‌ها به دلیل هویت برند قوی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و سیستم عامل اپل، یک محصول تخصصی هستند. این ترکیب درک کیفیت محصول را ایجاد می کند.

نمونه های دیگر از کالاهای تخصصی عبارتند از: اتومبیل های لوکس، مارک های غذایی لذیذ، و لباس های طراح.

کالاهای تخصصی بازاریابی

هنگام بازاریابی برندهای تخصصی، ممکن است نیازی نباشد که مشتریان را متقاعد کنید که محصول شما با رقبا متفاوت است. اینها اغلب خریدهای نادر با آگاهی از برند بالا هستند، بنابراین مصرف کنندگان اغلب به این محصولات علاقه دارند.

برای حفظ تقاضای بالا برای محصولات تخصصی، بر نوآوری و بهبود محصول تمرکز کنید. این باعث می شود مشتریان شما به برند شما وفادار باشند.

به عنوان مثال، اگر اپل به روز رسانی آیفون های خود را متوقف کند، کاربران ممکن است به تغییر برند فکر کنند. اما به‌روزرسانی‌هایی مانند حالت عمل، کلیدهای حریم خصوصی، و جستجوی بصری به خریداران نشان می‌دهند که این برند همچنان به نوآوری خود ادامه می‌دهد.

4. کالاهای جستجو نشده

محصولات ناخواسته کالاهایی هستند که مردم معمولاً مشتاق خرید آن نیستند. این محصولات دارای کاربرد هستند، اما معمولا خریدهای سرگرم کننده ای نیستند. نمونه های خوبی از کالاهای ناخواسته عبارتند از کپسول آتش نشانی، بیمه و یخچال.

مردم اغلب کالاهای ناخواسته را به دلیل احساس ترس، خطر یا سودمندی می خرند. به عنوان مثال، شما برای جستجوی کپسول آتش نشانی “جدید و بهترین” آنلاین نمی شوید. شما فقط به دلیل ترس از آتش سوزی احتمالی یکی را می خرید. مردم همچنین کالاهای ناخواسته مانند یخچال یا توستر را می خرند زیرا قدیمی ها کار نمی کنند.

بازاریابی کالاهای ناخواسته

با کالاهای ناخواسته، روی یادآوری به مصرف کنندگان که محصول شما وجود دارد و چرا به آن نیاز دارند تمرکز کنید. سپس، آنها را متقاعد کنید که خرید محصول شما احساس راحتی یا امنیت بهتری برای آنها ایجاد می کند.

تمرکز بر روی مخاطب هدف و استفاده از بازاریابی برای اطلاع رسانی و ایجاد انگیزه در مشتریان نیز از استراتژی های مفیدی است. برای مثال، این آگهی تجاری سامسونگ یخچال‌های سفارشی را معرفی می‌کند که خریداران می‌توانند آن‌ها را شخصی‌سازی کنند.

این استراتژی سعی می کند درک یخچال را از یک نیاز خسته کننده به یک خرید هیجان انگیز تغییر دهد.

برای اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی محصول، به علاوه الگوهای رایگان، این کیت بازاریابی محصول رایگان را دانلود کنید.

چرا طبقه بندی محصولات مصرفی مهم است؟

آگاهی مشتری

طبقه بندی محصولات می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از انگیزه افراد برای خرید داشته باشید. این اطلاعات به تیم شما کمک می کند تا تصمیمات مؤثرتری برای موارد زیر اتخاذ کند:

  • بازار یابی
  • قیمت گذاری
  • حراجی
  • توزیع

این دانش همچنین می تواند به تیم شما کمک کند تا تصمیماتی اتخاذ کند که مشتریان را راحت تر پیدا کرده و از وب سایت شما برای خرید آنلاین استفاده کنند.

آگاهی از صنعت

طبقه بندی صحیح محصولات به کسب و کارها کمک می کند تا از خطرات غیر ضروری اجتناب کنند. آنها همچنین بر قیمت گذاری و توزیع تأثیر می گذارند.

منابع بیشتر:

آگاهی رقابتی

طبقه بندی محصولات به کسب و کار شما کمک می کند تا استانداردهای تعیین شده توسط رقبا را برآورده کند و از آن فراتر رود. آنها می توانند به شما کمک کنند تا به یک برند موثرتر در حوزه و صنعت خود تبدیل شوید.

درک اینکه چگونه محصول شما ممکن است طبقه بندی شود نیز می تواند به شما کمک کند راه هایی برای برجسته کردن آن پیدا کنید. همچنین می تواند به شما کمک کند تا ارزش ادامه نوآوری، تحقیق و توسعه را بسنجید.

نمونه های طبقه بندی محصولات

1. براونداژها

برند Browndages یک برند کالای راحتی است. خود را با برجسته کردن ویژگی اصلی خود به بازار عرضه می کند: بانداژ برای هر رنگ پوست.

پیام‌هایی مانند «بانداژ عالی برای پوست قهوه‌ای» در وب‌سایت، بسته‌بندی و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی این برند وجود دارد. این باعث می شود آن را در برابر رقبای مانند Band-Aid که معمولاً بر روی مزایای پزشکی تمرکز می کنند متمایز شود.

2. بیمه کشاورزی دولتی

مانند بسیاری از شرکت های بیمه، State Farm در طبقه بندی کالاهای ناخواسته قرار می گیرد.

به این ترتیب، وقتی صحبت از بازاریابی می شود، آگاهی از برند و محصول در اولویت قرار دارد.

استیت فارم در تلاش های بازاریابی خود، خود را به عنوان یک شریک قابل اعتماد و قابل اعتماد معرفی می کند تا زمانی که اتفاقات بدی در زندگی شما رخ می دهد، به آن تکیه کنید.

در این مثال، نام تجاری با یک پنجره شکسته شروع می شود. این امر ترس بسیاری از صاحبان خانه را برجسته می کند – تاکتیک محبوبی که توسط مارک های کالاهای ناخواسته استفاده می شود – در حالی که اشاره می کند که چرا اعتماد به این برند باعث می شود کارها به راحتی پیش برود.

3. انرژی زا

برای بسیاری از مصرف کنندگان، اولین چیزی که هنگام تصویر باتری به آن فکر می کنند، خرگوش صورتی است که یک درام در دست دارد.

مانند Charmin، Energizer یک طلسم نام تجاری ایجاد کرد که مصرف کنندگان به راحتی می توانستند آن را تشخیص دهند و به خاطر بسپارند: Energizer Bunny.

مثال طبقه بندی محصول: Energizer

منبع تصویر

به عنوان یک کالای راحتی، Energizer نیاز داشت که شناخت برند خود را افزایش دهد تا بتواند در بین رقبا در فروشگاه متمایز شود.

در حال حاضر، این نام تجاری به طور گسترده ای محبوب است و این احتمالاً به دلیل این تاکتیک بازاریابی است.

4. اوی مردم

برای محصولات تحت طبقه‌بندی «کالاهای خرید»، ضروری است که راه‌هایی برای متمایز شدن در میان رقبای خود بیابید.

چرا؟ زیرا، هنگام خرید این محصولات، مصرف کنندگان همه چیز را مقایسه می کنند: ویژگی ها، هزینه، ارزش. به این ترتیب، شما باید چیزی را ارائه دهید که برندهای دیگر ارائه نمی دهند – چه به ویژگی های محصول، ارزش های برند یا ماموریت شما مربوط باشد.

برای Oui The People، پایداری در مرکز برند آن قرار دارد.

مثال طبقه بندی محصول: کالاهای خرید، Oui The People

منبع تصویر

مصرف کنندگانی که به محیط زیست اهمیت می دهند به دلیل استفاده از مواد قابل بازیافت برای محصولات و بسته بندی آن، به سمت این برند گرایش پیدا می کنند.

5. پیر ماس

همانطور که قبلا ذکر شد، زمانی که مردم محصولات تخصصی را خریداری می کنند، معمولا کیفیت و ارزش آنها را درک می کنند.

چیزی که مصرف کنندگان در عوض به دنبال آن هستند هویت برندی است که می توانند با آن ارتباط برقرار کنند، چشم اندازی که با آن شناسایی می کنند.

نمونه طبقه بندی محصول: کالاهای تخصصی، Pyer Moss

شرکت پوشاک لوکس Pyer Moss با نگاهی تازه به مد، مشتریان را به خود جذب می کند. این برند ترسی ندارد که از هنجار خارج شود در حالی که همچنان در میراث خود ریشه دارد.

طبقه بندی محصولات را برای شما کارآمد کنید

اکنون که می‌دانید محصول شما در کجا قرار می‌گیرد، از رفتار خریدار برای الهام بخشیدن به کمپین بازاریابی بعدی خود استفاده کنید. وقت آن رسیده است که بفهمید چگونه می توانید انتظارات مشتریان از محصول خود را برآورده کنید – و از آنها فراتر بروید.

یادداشت سردبیر: این پست وبلاگ در ابتدا در اوت 2020 منتشر شد، اما برای جامعیت به روز شده است.

کیت بازاریابی محصول