کدام برای بازاریابی موثرتر است [+Consumer Data]

در مورد واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) بسیار صحبت شده است.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

درک مفاهیم ممکن است گیج کننده باشد زیرا اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما هر کدام مجموعه ای از ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند.

اکنون دانلود کنید: گزارش وضعیت روند مصرف کنندگان ایالات متحده در سال 2022

در این پست، تفاوت بین واقعیت افزوده و مجازی، کاربردهای بازاریابی منحصر به فرد آن‌ها و احساس مصرف‌کنندگان در مورد آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

واقعیت افزوده (AR) چیست؟

واقعیت افزوده (AR) عناصر مجازی را در بالای صحنه دنیای واقعی لایه‌بندی می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا در فضایی که از نظر فیزیکی در آن هستند حضور داشته باشند اما از عناصر افزوده شده در تجربه خود بهره ببرند.

Pokémon GO یکی از محبوب‌ترین و قابل‌توجه‌ترین نمونه‌های AR است که در آن شخصیت‌های پوکمون در یک محیط واقعی مانند حیاط خلوت یا خارج از رستوران مورد علاقه‌شان قرار می‌گیرند.

واقعیت مجازی (VR) چیست؟

واقعیت مجازی (VR) هر نرم افزاری است که کاربران را در یک محیط مجازی تعاملی سه بعدی غوطه ور می کند، معمولاً از یک دستگاه حسی VR استفاده می کند که اقدامات دنیای واقعی را به دنیای مجازی می آورد. بسیاری از تجربیات VR 360 درجه هستند.

این یک شبیه سازی کامپیوتری است و هر دنیای واقعیت مجازی به مردم اجازه می دهد تا به طور کامل در دنیای منحصر به فرد شرکت کنند.

علاوه بر این، بسیاری از تجربه‌های واقعیت مجازی برای کار کردن به هدست یا دستگاه‌های حسی نیاز دارند، در حالی که واقعیت افزوده اینطور نیست. همچنین معمولاً گفته می شود که AR 75٪ واقعیت و 25٪ مجازی است و VR 25٪ واقعیت و 75٪ مجازی است.

آنها در ارائه غوطه وری برای کاربران، VR در دنیای کاملاً جدید و محتوای سه بعدی و مجازی مشابه هستند.

از Cases برای AR و VR استفاده کنید

برنامه های کاربردی بازاریابی برای AR و VR می توانند متفاوت باشند، بنابراین اجازه دهید چند مثال را مورد بحث قرار دهیم.

به عنوان مثال، AR یک ابزار با کیفیت بالا برای بازاریابی محصول است. این فناوری می‌تواند عناصر مجازی را روی واقعیت واقعی قرار دهد و به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا محصولات را در سناریوهای واقعی آزمایش کنند تا ببینند چگونه آن را دوست دارند.

برنامه IKEA Place یک نمونه عالی از بازاریابی محصول AR است. کاربران برنامه می توانند مبلمانی را که دوست دارند انتخاب کنند و مدلی را در مقیاس واقعی در فضای واقعی خود قرار دهند تا ببینند قبل از خرید چگونه به نظر می رسد. این فرصت می تواند اعتماد خریدار و فروش را افزایش دهد، اگر مردم ببینند که چگونه یک محصول را با سبک زندگی آنها می پسندند.

ar در مقابل vr

منبع تصویر

برنامه های بازاریابی واقعیت مجازی، مصرف کنندگان را در تجارب برندی غوطه ور می کند که می تواند آگاهی، شناخت و رضایت را ایجاد کند. مردم می توانند دنیایی را که شما ایجاد می کنید کاوش کنند، درباره محصولات شما بیشتر بیاموزند و حتی محصولات VR را خریداری کنند.

Gucci Town یک نمونه عالی از تجربه برند VR همهجانبه است. این دنیای مجازی خانه مد لوکس در متاورز Roblox است، جایی که مردم می توانند در آن کاوش کنند، درباره تاریخچه آن بیاموزند و با افراد حاضر در بازی ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین می توانند لباس های منحصر به فرد Gucci Town را برای آواتارهای Roblox خود خریداری کنند.

این دنیاها روشی جدید، منحصربه‌فرد و هیجان‌انگیز برای تعامل با برندهای مورد علاقه‌شان هستند که از تماشای TikTok، بازدید از یک فروشگاه یا خواندن خبرنامه ایمیل به دست نمی‌آیند.

یک کاربرد AR و VR بازاریابی تجربی است که در آن مخاطبان خود را به تعامل با برند شما به عنوان نوعی بازاریابی دعوت می‌کنید. این یک برنامه با ارزش است زیرا انسان ها می خواهند چنین رابطه ای را با یک برند ایجاد کنند و یک تجربه سرگرم کننده و غوطه ور در دنیای واقعی می تواند یک ارتباط عاطفی ایجاد کند.

Stranger Things Experience نتفلیکس یک تجربه بازاریابی تجربی AR برای تبلیغ فصل آینده سریال بود. طرفداران از یک مکان حضوری بازدید کردند و بخشی از یک تجربه بازی تعاملی AR شدند تا احساس کنند در دنیای چیزهای غریبه هستند.

اولویت‌های مصرف‌کننده برای AR در مقابل VR

با توجه به کاربردهای بازاریابی آنها، کنجکاوی در مورد افکار مصرف کنندگان منطقی است.

ما یک نظرسنجی انجام دادیم تا از مصرف کنندگان در مورد استفاده آنها از AR و VR و اینکه آیا آنها ترجیحاتی برای هر یک دارند سؤال کنیم. پاسخ دهندگان گزارش کردند که از AR و VR در سطوح مشابه استفاده می کنند و اغلب گفته اند که چند روز در هفته یا یک بار در ماه یا کمتر از آن استفاده می کنند.

وقتی از مصرف‌کنندگان پرسیدیم که آیا برنامه‌ها، ابزارها، دستگاه‌ها یا نرم‌افزارهای واقعیت افزوده را خریداری کرده‌اند، اکثریت پاسخ دادند نه (55%)، 25% گفتند بله و 20% در مورد آن فکر می‌کردند. اعداد برای VR نسبتاً مشابه بود: 50٪ پاسخ منفی دادند، 30٪ گفتند بله، و 20٪ گفتند که آن را در نظر می گیرند.

نگاه اجمالی AR در مقابل VR (1)

وقتی از آنها پرسیده شد که آیا AR یا VR را ترجیح می دهند، اکثریت گفتند VR. دلایل آنها برای ترجیح آن عبارت بود از:

  • این یک تجربه فراگیرتر است که آنها را به دنیایی سرگرم کننده می برد،
  • گرافیک و حرکات نرم تر و جلوه های بصری بهتر است.
  • کاربردهای بیشتری نسبت به واقعیت افزوده دارد و برای بازی های ویدیویی و سرگرمی های تعاملی بهتر است،
  • آنها بیشتر با VR آشنا هستند تا AR.

کسانی که AR را ترجیح می‌دادند گفتند که از آن استقبال می‌کردند زیرا واقعیت یکپارچه‌تر بود و احساس واقعی‌تر داشت، دوست داشتند چگونه چیزهای مجازی را به نماهای دنیای واقعی اضافه کنند و اینکه AR برای برنامه‌های کاربردی کیفیت زندگی (QoL) مانند آموزش، خرید، بهتر است. ناوبری و مراقبت های بهداشتی

تعداد زیادی از پاسخ دهندگان نیز گفتند که آنها هیچ کدام را ترجیح نمی دهند یا علاقه ای به استفاده از آنها ندارند. برخی به صراحت اظهار داشتند که نمی‌دانند هیچ کدام چیست، و برخی نشان دادند که ممکن است تفاوت را با گفتن اینکه VR واقعی‌تر از AR است، در حالی که AR گزینه‌ای شبیه به زندگی است، درک نمی‌کنند.

این نتایج آخرین نظرسنجی روند مصرف‌کننده ما را دنبال می‌کند، که نشان داد تنها 39 درصد از پاسخ‌دهندگان مفهوم متاورس (که می‌تواند عناصر AR و VR را با هم ترکیب کند) را درک کرده‌اند. علاوه بر این،

  • تنها 8 درصد از بزرگسالان ایالات متحده تا به حال از متاورس بازدید کرده اند (این بین نظرسنجی های 2022 و 2023 ثابت باقی مانده است.)
  • 47 درصد اقلام مجازی غیر از NFT خریدند که 25 درصد نسبت به می 2022 کاهش یافته است، به این معنی که بازاریابانی که قصد فروش محصولات در دنیای مجازی را دارند ممکن است مشتریان را کمتر تمایل یا علاقه به خرید پیدا کنند.

تعامل با دنیای مجازی تبلیغات کمرنگی دارد و مصرف کنندگان کمتر روی اقلام مجازی سرمایه گذاری می کنند.

اولویت‌های تجاری برای AR و VR [Data]

گزارش استراتژی بازاریابی ما در سال 2021 نشان داد که 35 درصد از بازاریابان از AR یا VR در استراتژی های خود استفاده می کردند، اما در سال 2023، بیش از یک چهارم بازاریابان قصد دارند استفاده از VR و AR را متوقف کنند. هنوز هم برای بازاریاب ها جذاب است، اما اجرای آن می تواند چالش برانگیز باشد زیرا تجهیزات ممکن است گران باشند.

با این حال، 14 درصد از بازاریابان برای اولین بار در سال 2023 برای استفاده و کاوش VR/AR برنامه ریزی می کنند.

سرمایه گذاری کمتر در متاورس

منبع تصویر

AR در مقابل VR: کدام یک برای بازاریابی موثرتر است [Data]

هیچ پاسخ درست یا غلطی در مورد اینکه AR یا VR برای بازاریابی موثرتر است وجود ندارد – این کاملاً به اهداف تجاری شما بستگی دارد.

برای مثال، مطالعه‌ای که توسط تیم هیلکن در هلند انجام شد، نشان داد که هم واقعیت افزوده و هم واقعیت مجازی، قصد خرید مشتریان را افزایش می‌دهند. AR در تحریک خرید مؤثرتر بود، اما VR در ایجاد نگرش مثبت به برند مؤثرتر بود. هر دو در تحقق یک هدف بازاریابی موثر بودند، اما هر کدام برای یک هدف هدف خاص.

تجربه‌های واقعی واقعیت مجازی همهجانبه حسی می‌تواند پرهزینه باشد و مصرف‌کنندگان را ملزم به داشتن دستگاه‌های مناسب برای استفاده از آن‌ها کند، اما نتایج نظرسنجی ما نشان داد که بیشتر مصرف‌کنندگان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. با این حال، جهان های مجازی مانند Horizon Worlds و Roblox به دستگاه های حسی نیاز ندارند.

AR می‌تواند گزینه ارزان‌تری باشد، اما تجربه برند کاملاً فراگیر را ندارد که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد در یک واقعیت جایگزین ناپدید شوند. اما، Stranger Things Experience به طور موثر یک تجربه AR همهجانبه ایجاد کرد.

این بدان معنا نیست که بازاریابان نباید از هر یک از آنها استفاده کنند. این به این خلاصه می شود: AR و VR هر دو فناوری های نوظهور برای بازاریابی هستند. به جای تغییر کل استراتژی خود برای چرخش حول AR و VR، استفاده از آنها را به عنوان ابزارهای آزمایشی در نظر بگیرید. به عنوان مثال، می‌توانید یک تجربه واقعیت افزوده به عنوان بازاریابی محصول برای یک پیشنهاد جدید ایجاد کنید یا یک بازی VR سرگرم‌کننده را برای افراد در وب‌سایت خود ارائه دهید.

می توانید آن را آزمایش کنید و به مخاطبان خود راه جدیدی برای تعامل با کسب و کار خود بدون اتکا به آن برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود ارائه دهید. همچنین می‌تواند پرهزینه باشد، بنابراین بودجه‌های بازاریابی را حفظ می‌کنید و تمام پول خود را برای کانال‌هایی خرج نمی‌کنید که ممکن است آنطور که انتظار داشتید مؤثر نباشند.

برای الهام گرفتن، توجه داشته باشید که برندهای دیگر چه می‌کنند و مردم درباره تجربیاتشان چه می‌گویند.

بیش از شما

AR و VR مدت‌هاست که وجود داشته‌اند، اما همچنان ابزارهای نوظهوری برای بازاریابان هستند. نیازهای کسب و کار خود را در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که مارک های دیگر چه می کنند و مردم در مورد تجربیات خود چه می گویند.

جلوتر ماندن از روندها به سادگی به معنای توجه است. اگر تجربه‌های بازاریابی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده محبوبیت زیادی پیدا کنند و به یک استراتژی ضروری تبدیل شوند، از قبل می‌دانید که کسب‌وکارتان چگونه باید پاسخ دهد.

دعوت به اقدام جدید