چرا هر شرکتی به یک مدل عملیاتی نیاز دارد [+ Steps to Build One]

اگر شغلی را اداره می کنید ، احتمالاً مدل کسب و کار خود را کشف کرده اید.

این معمولاً اولین چیزی است که کارآفرینان ایجاد می کنند ، زیرا برای تعیین ارزش شما به بازار و مصرف کنندگان کلیدی است.

اکنون بارگیری کنید: 2021 State of RevOps [Free Report]

اما افراد ، فرایندها ، سیستم ها و فناوری شما چطور؟ اینها همه اجزای کلیدی کسب و کار شما هستند که باید در مدل عملیاتی شما مشخص شوند.

بیایید به این موضوع بپردازیم که یک مدل عملیاتی چیست و چگونه با یک مدل تجاری مقایسه می شود ، به علاوه مراحل ایجاد یک مدل امروز را پوشش می دهیم.

بسیاری از مردم مدلهای تجاری را با مدلهای عملی اشتباه می گیرند. با این حال ، آنها موارد مختلفی را ارائه می دهند و اهداف متفاوتی را ارائه می دهند.

یک مدل کسب و کار چگونگی جذب و ارائه ارزش یک شرکت از طریق محصولات/خدمات خود ، پیشنهاد ارزش ، بخش های مشتری ، شرکای کلیدی و غیره را بیان می کند. از طرف دیگر ، یک مدل عملیاتی چگونه یک شرکت به منظور ارائه این ارزش فعالیت خواهد کرد.

بنابراین ، به عبارت ساده ، یک مدل تجاری به این موضوع نگاه می کند چیبه یک مدل عملیاتی بر روی تمرکز می کند چگونه

بیایید از یک شیوه زندگی خیالی به نام EarthBound مثال بزنیم. مدل تجاری آنها رویکرد پایدار و سازگار با محیط زیست را به عنوان پیشنهاد ارزش آنها توصیف می کند ، خطوط مختلف محصولات آنها را ترسیم می کند ، کانال های مشتریان خود را از طریق فروشگاه های آجر و ملات و تجارت الکترونیک مشخص می کند.

مدل عملیاتی آنها بر نحوه تولید محصولات خود ، نقش های مورد نیاز در شرکت ، سیستم هایی که در هر حوزه تجاری استفاده می کنند ، برنامه مدیریت داده ها و موارد دیگر تمرکز می کند.

مطمئن نیستید که چرا باید یک مدل عملیاتی طراحی کنید؟ در اینجا مزایا وجود دارد:

  • این به شما کمک می کند تا سیستم ها و ساختار لازم برای خدمت به مشتریان خود را به نحوی که مطابق استراتژی بزرگتر شما باشد ، شناسایی کنید.
  • این طرحی برای چگونگی سازماندهی و مدیریت منابع است که به عنوان مبنایی برای مقیاس بندی کسب و کار شما عمل می کند.

قالب مدل عملیاتی

وقتی مدل عملیاتی خود را بسازید ، بر سه عنصر اصلی تمرکز می کنید: فرایند ، افراد و فناوری.

دو رویکرد وجود دارد که می توانید انجام دهید: نقش محور یا فرآیند محور.

وقتی رویکرد نقش را اتخاذ می کنید ، مدل عملیاتی خود را بر اساس سلسله مراتب و نقش های درون شرکت خود طراحی می کنید. با رویکرد فرآیندی ، شما در عوض بر سفر برای ارائه ارزش به مصرف کنندگان تمرکز می کنید.

الگویی که دنبال می کنید بستگی به این دارد که بر اساس استراتژی چه چیزی برای کسب و کار شما منطقی تر است. به عنوان مثال ، بگویید در حال بررسی مدل عملکردی خود هستید زیرا در نظر دارید تجدید ساختار یا تخصیص مجدد منابع را در نظر بگیرید. در این مورد ، یک رویکرد مبتنی بر فرایند ممکن است بهترین کار را انجام دهد.

آنچه برای طراحی مدل عملیاتی خود نیاز دارید

ابتدا باید از خود بپرسید: “چگونه منابع خود را مدیریت می کنیم تا بتوانیم به طور م businessثر تجارت خود را اداره کنیم و در حالی که اهدافمان را برآورده می کنیم ، خدمات خود را مطابق هدف ارائه دهیم؟”

همانطور که شروع به فکر کردن در مورد آن می کنید ، روی طرح کلی هر منطقه در اینجا تمرکز کنید.

1. استراتژی

برای ساختن مدل عملیاتی خود ، ابتدا باید استراتژی خود را مشخص کنید.

این به این دلیل است که استراتژی و اولویت های اصلی شما مدل عملکرد شما را آگاه می کند. پس از تعریف آن ، مرحله بعدی ایجاد مجموعه ای از اصول طراحی است.

Bain & Company ، یک شرکت مشاوره مدیریت جهانی ، پیشنهاد می کند فهرستی از حدود هفت بیانیه تهیه کنید که نشان می دهد شرکت شما برای اجرای استراتژی شما باید چه کار کند. این به عنوان یک لنگر در هنگام ساختن مدل خود عمل می کند.

هرکسی در تیم رهبری شما باید بتواند این موارد را به صورت مختصر و واضح با استفاده از زبان ساده بیان کند. در اینجا چند نمونه هستند:

  • تجربه مشتری را در همه مناطق استاندارد کنید.
  • سیلوها را کاهش داده و سازمان را بر اساس اولویت های کلیدی شرکت تنظیم کنید.
  • گذار به رویکرد دیجیتال-اولین

2. سیستم ها و فرایندها.

برای اینکه هر شرکتی بدون مشکل کار کند ، به سیستم ها و فرایندهایی نیاز دارد.

هنگام ایجاد یا بررسی یک مدل عملیاتی ، باید عملکرد داخلی هر حوزه تجاری را به طور کامل درک کنید.

چه سیستم های تجاری در بخش X وجود دارد؟ آنها بر چه سخت افزار و نرم افزاری تکیه می کنند؟

وقتی به این سوالات فکر می کنید ، مطمئن شوید که ابزارهای داخلی و خارجی را که سازمان شما به آنها متکی است ، در نظر بگیرید.

این بدان معناست که بدانید هر بخش برای موفقیت در وظایف خود به چه چیزی نیاز دارد. به عنوان مثال ، بخش مالی EarthBound فعالیت هایی مانند صورتحساب ، حسابداری ، حقوق و دستمزد و صورتحساب را انجام می دهد. عمیق تر ، این بدان معناست که آنها ممکن است از نرم افزاری مانند Quickbooks استفاده کنند.

تیم بازاریابی احتمالاً مسئول ایجاد سرنخ و آگاهی از نام تجاری از طریق محتوا ، رسانه های اجتماعی ، تبلیغات پولی و موارد دیگر است. در نتیجه ، آنها برای دستیابی به اهداف خود به ابزارهایی مانند Casted تکیه می کنند.

هنگامی که سیستم ها و فرایندها را می شناسید ، می توانید بفهمید که چگونه با استراتژی شما مطابقت دارد و چه تغییراتی می تواند یا باید ایجاد شود.

3. ساختار سازمانی

در طول سالها ، روشهای جدیدی معرفی شده است که از رهبران تجاری دعوت می کند تا ساختار سازمانی خود را بازبینی کرده و در مدل عملیاتی خود تغییراتی ایجاد کنند.

یک تغییر بزرگ در سال های اخیر نحوه برخورد شرکت ها با پروژه ها بوده است. در گذشته ، شرکت ها از روش آبشار پیروی می کردند ، که پروژه ها را در مراحل خطی و متوالی سازماندهی می کرد. امروزه بسیاری از شرکت ها روش چابک را ترجیح می دهند ، که تکراری است و انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد.

هر چارچوب منحصر به فرد است و مزایا و محدودیت های خاص خود را دارد. به این ترتیب ، برای یک کسب و کار مهم است که بداند در حال توسعه مدل عملیاتی خود ، به چه سمتی می خواهد حرکت کند.

4. مدیریت استعدادها

بدون استعداد نمی توانید یک شرکت موفق داشته باشید.

همانطور که مدل عملیاتی خود را توسعه می دهید ، یک س importantال مهم باید به آن پاسخ دهید ، “تیم های شما چگونه هستند؟“و”موفقیت در هر نقش چگونه است؟ “

در این مرحله ، شما می خواهید نقشها و مسئولیتهای کلیدی مورد نیاز برای اداره کسب و کار و چگونگی تکامل این نقشها در دوره X را درک کنید.

علاوه بر این ، شما همچنین باید یک کد فرهنگی واضح داشته باشید که هنجارها و رفتارهایی را که از تیم خود انتظار دارید و ارزش هایی که برای آنها تجلیل می کنید را مشخص می کند.

این عناصر در سایر زمینه های کسب و کار شما نفوذ می کنند و در نتیجه ، هنگام کار بر روی مدل شما بسیار مهم هستند.

5. فناوری

همانطور که در ماه های اخیر مشاهده کردیم ، جهان دائما در حال تغییر است.

تیم های بیشتری نسبت به قبل دور شده اند و شرکت ها روی ابزارهای مجازی مانند ویدئو کنفرانس و پیام ها سرمایه گذاری می کنند. با این تغییر نیاز به داشتن فناوری برای حمایت از تیم های در حال رشد جهانی ایجاد می شود.

فراتر از آن ، همچنین فناوری تجاری مورد نیاز برای همگام سازی همه وجود دارد. اغلب ، شرکت ها از سیلو رنج می برند و در ایجاد تیم های چند منظوره مشکل دارند. با درک چگونه شما تصور می کنید که تیم شما کار می کند ، می توانید به دنبال نرم افزاری باشید که این نیازها را برآورده کند.

ایجاد مدل عملیاتی شما در حفظ سلامت شرکت شما ضروری است. این که آیا شما در حال حاضر یکی را ایجاد می کنید یا یک استراتژی قدیمی را دوباره مرور می کنید ، انجام این کار به شما کمک می کند تا نحوه اجرای استراتژی خود را بهتر درک کنید.

دعوت به اقدام جدید