به زمانی فکر کنید که مجبور بودید مشکلی را حل کنید اما همه اطلاعات درست را نداشتید. چه کار کردین؟ موقعیتهایی مانند این همیشه در محل کار ظاهر میشوند و مهارتهای حل مسئله شما را مورد آزمایش قرار میدهند.
به عنوان یک مدیر بازاریابی، ممکن است کسی فکر کند که شغل شما حول محور حل مشکل نمی چرخد. اما این یک بخش اساسی از خاموش کردن آتش سوزی در محل کار است – و اطمینان از وجود فرآیندی برای جلوگیری از تکرار مشکلات.
خواه تصمیماتی می گیرید که کل تیم را تحت تأثیر قرار می دهد یا به سادگی راه حل هایی برای خود ایجاد می کنید، مهارت های حل مسئله قوی می تواند به شما به عنوان یک فرد و یک حرفه ای رشد کند.
در این پست، معنای ارائه راهحلهای خلاقانه و چگونگی تقویت مهارتها برای برخورد با مشکلات مانند یک حرفهای را خواهیم گفت.
مهارت های حل مسئله چیست؟
مهارت های حل مسئله به شما این امکان را می دهد که متوجه یک موضوع شوید، علت اصلی را شناسایی کنید، یک راه حل موثر طراحی کنید و آن را با موفقیت اجرا کنید. این شامل مهارت هایی برای ارزیابی اینکه آیا برنامه شما به نتایج مورد نظر شما رسیده است یا خیر.
بهترین حلکنندهها میتوانند مشکلات را پیش از بروز آنها پیشبینی کنند و برای جلوگیری از آن یا کاهش تأثیر آن اقدام کنند. آنها از منطق برای تعریف آنچه باید تغییر کند و خلاقیت برای ارائه راه حل های نوآورانه استفاده می کنند.
داشتن مهارت های حل مسئله قوی می تواند به شما کمک کند مدیر خود را تحت تاثیر قرار دهید، ایده های منحصر به فرد خود را ارائه دهید و به اهداف خود برسید. همچنین به این معنی است که می توانید از طریق مراحل اصلی حل یک مشکل کار کنید:
- مشکل را شناسایی و تعریف کنید.
- راه حل های ممکن را ارائه دهید.
- گزینه ها را ارزیابی کنید.
- بهترین راه حل را انتخاب کنید.
- راه حل را اجرا کنید.
- نتیجه را ارزیابی کنید.
در حالی که انواع مختلفی از مهارت های حل مسئله وجود دارد، بسیاری از آنها به عنوان مهارت های نرم در نظر گرفته می شوند که در طول زمان آن ها را توسعه می دهید. به مهارت های ارتباطی، مهارت های مردمی، مهارت های اجتماعی و ویژگی های شخصیتی فکر کنید. به عنوان مثال، یک مدیر بازاریابی باید بتواند تعارض بین اعضای تیم را حل کند یا در صورت کاهش بودجه بازاریابی شرکت، برنامه ای برای ادامه کمپین خود طراحی کند.
در حالی که مهارت های حل مسئله می تواند شما را ملزم به استفاده از توانایی فنی خود کند، شما باید تعدادی مهارت نرم خاص را برای شناسایی مسائل و پیاده سازی راه حل ها ایجاد کنید.
نمونه هایی از مهارت های حل مسئله
صرف نظر از مسیر شغلی شما، حلال مشکل موثر بودن برای رشد شخصی و شغلی مفید است. در اینجا نگاهی به مهارت هایی که ممکن است هنگام حل یک مشکل استفاده کنید آورده شده است:
- تحلیل و بررسی
- خلاقیت
- داوری
- ارتباط
- سازمان
- کار گروهی
- ارزیابی
مهارت های حل مسئله که مدیران بازاریابی نیاز دارند
یک مدیر بازاریابی که متوجه مسائل می شود و برای حل آنها تصمیم می گیرد، یک مکمل ارزشمند برای هر شرکتی است. این نوع از افراد کارها را انجام می دهند و دیگران را برای انجام همین کار ترغیب می کنند.
هرچه در حرفه خود بیشتر رشد کنید، مهارت های حل مسئله بیشتری باید در جعبه ابزار خود داشته باشید. هرچه در یک سازمان بالاتر میروید، تصمیمها پرمخاطرهتر میشوند، راهحلها اغلب مبهمتر هستند و تأثیر بالقوه آن میتواند برای شرکت بسیار مهم باشد.
بیایید به مهارت های اصلی حل مسئله که برای یک مدیر بازاریابی موفق نیاز دارید نگاهی بیاندازیم.
1. مهارت های تحلیلی
حل هر مشکلی با تجزیه و تحلیل مسئله شروع می شود – برای یافتن علت اصلی باید از علائم مشکل فراتر بروید.
شاید تیم شما به طور معمول بودجه خود را برای کمپین های اجتماعی صرف می کند. به جای مدیریت خرد همه جزئیات، مهارت های تحلیلی به شما کمک می کند تا مشکل را بررسی کنید تا ببینید چه چیزی ممکن است اشتباه پیش برود. متوجه میشوید که هماهنگکنندههای رسانههای اجتماعی شما میتوانند کمپینها را به درستی راهاندازی کنند، اما مهارتهای اولیه بودجهبندی برای حفظ هزینهها را ندارند. بنابراین شما یک برنامه آموزشی برای آموزش سود، زیان و پیش بینی مالی به آنها طراحی می کنید.
تحلیلی بودن می تواند شامل تعدادی از مهارت های اساسی حل مسئله برای بازاریابان باشد:
- توجه به جزئیات
- جمع آوری داده ها
- پیش بینی
- پژوهش
- راستی آزمایی
- تحلیل تاریخی
2. خلاقیت
هنگامی که مشکل واقعی را کشف کردید، می توانید راه حل ایده آل را پیدا کنید. اینجاست که شما مهارت های خلاقانه حل مسئله خود را مورد آزمایش قرار می دهید. و برای کسانی که میپرسند آیا خلاقیت در حل مشکلات نقش دارد یا خیر، خلاقیت یکی از 20 مهارت مورد تقاضای Indeed برای سال 2021 در همه صنایع و زمینهها است.
گاهی اوقات راه حل یک مشکل همیشه مستقیم نیست و می تواند به تفکر خلاق و سایر دیدگاه ها نیاز داشته باشد.
خلاقیت در سبک های مختلفی به وجود می آید. مهندسان میتوانند کدهای نوآورانه ایجاد کنند و نویسندگان میتوانند سبکهای وبلاگ جدیدی ارائه دهند. برای مدیران بازاریابی، خلاقیت در تعدادی از مهارت های حل مسئله نقش می بندد:
- طوفان فکری
- کنجکاوی
- طراحی پروژه
- برنامه ریزی پروژه
- ویرایش زیبایی شناسی مواد بازاریابی
- ایجاد روش های جدید تبلیغاتی برای محصولات
- برنامه ریزی و اجرای رویدادها
3. قضاوت
با ده ها راه حل پیش روی شما، چگونه بهترین راه حل را انتخاب می کنید؟ از طریق اعمال قضاوت صحیح. ایجاد قضاوت خوب به شما امکان می دهد ماهیت یک مشکل، موانع احتمالی، هزینه ها و منابع، تصمیم گیرندگان و نحوه اجرای یک راه حل را در نظر بگیرید. می توانید بین گزینه ها مقایسه کنید و راه حلی را انتخاب کنید که برای هر موقعیت منحصر به فرد مناسب است.
به عنوان یک مدیر بازاریابی، می توانید مهارت های قضاوت خود را از طریق موارد زیر به نمایش بگذارید:
- تفکر انتقادی
- کسر
- پیش بینی
- تصمیم گیری
- بحث
- تایید
- توسعه تست
- اعتبار
- رهبری
4. ارتباطات
مهارت های ارتباطی پایه حل مسئله و یکی از مهارت های برتر رهبری است. به عنوان یک مدیر، باید بتوانید نظرات خود را بیان کنید، با یک همکار طوفان فکری کنید و به یک گزارش مستقیم بازخورد بدهید. ارتباط خوب بودن همچنین به شما کمک می کند تا تصمیم خود را در مورد یک راه حل انتقال دهید و همه را برای مقابله با آن هماهنگ کنید.
بدون مهارت های ارتباطی حل مسئله خاص، مسائل را نمی توان به سرعت و کارآمد حل کرد. به همین دلیل است که برای اینکه یک رهبر کارآمد و حلال مشکلات متخصص باشید، مهم است که مطمئن شوید که مهارت های ارتباطی زیر را دارید:
- گوش دادن فعال
- صبر
- اقناع
- مذاکره
- پادرمیانی
- وضوح بیان
- سخنرانی عمومی
- خواندن زبان بدن
- ارتباط کلامی
- ارتباط نوشتاری
- ایجاد رابطه
5. سازمان
هنگامی که راه حلی برای یک مشکل انتخاب کردید و آن را به تیم خود در میان گذاشتید، هنوز باید فرآیندی را برای اجرای برنامه خود ایجاد کنید. مهارت های سازمانی به شما کمک می کند تا گام هایی را که همه باید بردارند را اجرا کنید، که می تواند همسویی و کارایی را بهبود بخشد.
تنظیم یک استراتژی برای راه حل شما از تعدادی مهارت حل مسئله استفاده می کند از جمله:
- اولویت بندی
- ابتکار عمل
- مدیریت پروژه
- برنامه ریزی پروژه
- مدیریت زمان
- تسهیل جلسه
- ثبت و بایگانی اطلاعات
- ایجاد برنامه های استراتژیک
6. کار تیمی
هیچ مدیر بازاریابی یک جزیره نیست. کار تیمی برای کار با دیگران و کمک به ماموریت یک شرکت ضروری است. برای تبادل نظر، تفویض وظایف و تلاش برای یافتن راه حل ضروری است.
حتی اگر نقش شما تا حد زیادی کار مستقل باشد، باز هم برای همکاری با همکاران در بخشهای مختلف و حفظ اهداف خود به کار گروهی نیاز دارید. اما به عنوان یک بازاریاب، نقش شما معمولاً شامل تعامل با چندین نفر (اگر نه ده ها نفر) در روز است. بنابراین باید مهارت هایی را توسعه دهید که همه شما را در تیم خود بخواهند.
- همکاری
- هیئت نمایندگی
- دادن و دریافت بازخورد
- تعیین هدف
- قابل اعتماد بودن
- تخصیص منابع
- اولویت بندی وظایف
- تعیین انتظارات
- ارزیابی نقاط قوت و ضعف کارکنان
- تعیین انتظارات
- سنجش عملکرد
- شناسایی نتایج
- اعتماد کنید
- توجه
7. ارزیابی
هنگام حل مسئله، مهارتهای ارزیابی به شما امکان میدهد تا ارزیابی کنید که آیا یک راهحل کارآمد است یا خیر و به شما کمک میکند تا تنظیمات لازم را انجام دهید. اینها شبیه به مهارت های تحلیلی هستند، اما در صورتی که استراتژی شما طبق برنامه پیش نرود، اغلب به صبر و انعطاف بیشتری نیاز دارند. مهم است که بدانید آیا برنامه شما در سریع ترین زمان ممکن کار می کند یا خیر، بنابراین می توانید راه حل دیگری را امتحان کنید.
- تحلیل داده ها
- تطبیق پذیری
- ایجاد و ارزیابی نظرسنجی
- بازخورد مشتری
- چیزی را تا اخر دنبال کردن
- عیب یابی
- تاب آوری
- تمامیت
- شناسایی الگوها
- ذهن باز
چگونه مهارت های حل مسئله را بهبود بخشیم
توسعه مهارت های حل مسئله به اندازه تسلط بر اکسل ساده نیست. اما مدیران بازاریابی می توانند چندین گام برای بهبود مهارت های خود و پیشرفت شغلی خود بردارند.
تصمیمات خود را زیر سوال ببرید
تکیه بر غریزه درونی شما راهی برای مهارت حل مسئله نیست. در عوض، سعی کنید وقت بگذارید و آگاهانه سؤال کنید که چرا تصمیم میگیرید و اگر یک گزینه را بر دیگری انتخاب کنید، چه نتایجی ممکن است داشته باشید. می توانید از خود بپرسید:
- این تصمیم چقدر مهم است؟
- این یک سال بعد چه تاثیری بر من خواهد گذاشت؟
- بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟
- این تصمیم چه تأثیری بر تیم من و شرکت خواهد داشت؟
- اگر در اینجا تصمیم اشتباهی بگیرم چه کاری می توانم انجام دهم؟
به دنبال فرصت هایی برای حل مشکلات بیشتر باشید.
بسیاری از تجربیات در زندگی شخصی و حرفه ای به شما کمک می کند تا مهارت های حل مسئله خود را تقویت کنید، اغلب بدون اینکه متوجه شوید. با انجام هر یک از موارد زیر می توانید مهارت های خود را به دست آورید یا ارتقا دهید:
- پی بردن به یک مشکل فنی در تلفن یا رایانه شما.
- انجام یک پروژه DIY که قبلا هرگز امتحان نکرده اید.
- حل و فصل شکایت مشتری یا کارمند.
- سازماندهی یک فعالیت پیوند تیمی، غلبه بر موانع در مسیر.
- به عنوان یک مربی برای گزارش های مستقیم عمل کنید و به آنها کمک کنید تا مشکلات خود را حل کنند.
- بودجه مالی خود را مجدداً برای تأمین بودجه یک سفر خارج از رنگ آبی تنظیم کنید.
- یافتن دلیل کاهش فعالیت در کانال های رسانه های اجتماعی شرکت شما.
مدل ها و بازی هایی را برای بهبود مهارت های حل مسئله خود پیدا کنید.
ترکیبی از مدل های اثبات شده و بازی های ذهنی سرگرم کننده می تواند به شما در توسعه مهارت های حل مسئله کمک کند. برخی می توانند توانایی های تصمیم گیری شما را تقویت کنند، در حالی که برخی دیگر به شما اجازه می دهند هزینه راه حل های ممکن را تعیین کنید. بسته به اینکه کدام مجموعه از مهارتها را میخواهید بهبود بخشید، به گزینههایی مانند:
نشان دادن مهارت های حل مسئله
دانستن چگونگی حل مشکلات در محل کار نه تنها برای کمک به اهداف شرکت بسیار مهم است، بلکه برای انتقال به موقعیت های مدیریتی نیز ضروری است. به همین دلیل مهم است که مهارت هایی را که قبلاً دارید برجسته کنید. این شامل افزودن مهارت های حل مسئله به رزومه و نشان دادن توانایی های خود در طول مصاحبه های شغلی است.
چه به دنبال نقش مدیر بازاریابی باشید و چه به این فکر می کنید که دفعه بعد که فرصتی برای پیشرفت در شرکت فعلی شما ایجاد شد چه بگویید، با روش STAR شروع کنید. این طراحی شده است تا به شما کمک کند از طریق تجربیات خود فکر کنید تا بتوانید مهارت های حل مسئله خاص خود را بیان کنید. مطمئن شوید که یک مرور کلی از چالشی که باید بر آن غلبه می کردید، نحوه برخورد با آن، راه حلی که پیدا کردید و به چه نتیجه ای دست یافتید، ارائه دهید.
تقویت مهارت های حل مسئله شما را به عنوان یک مدیر و عضو تیم ارزشمندتر می کند. بنابراین، وقت گذاشتن برای توسعه مهارتهای مرتبط با نقشهای فعلی (و آینده!) میتواند بالا رفتن از نردبان و ارائه راهحلهای کارآمد و مؤثر را آسانتر کند.